Praha byla zasažena druhou vlnou koronavirové epidemie. Čísla na počátku října rychle rostla, a na více než měsíc byly uzavřeny školy a řada provozoven včetně restaurací, provozoven služeb a obchodů mimo potraviny, drogerie apod. Druhou vlnou opět trpí i cestovní ruch. Zahraniční turisté Prahu opustili již na konci září a na rozdíl od prázdnin pokles nemohou ztlumit domácí turisté. Řada hotelů dokonce od jara neotevřela. Jak v této situaci zareagoval realitní trh?
Trh s nemovitostmi v hlavním městě byl zatím zasažen jen částečně. Už na jaře se v inzerci objevily byty pronajímané původně přes AirBnB a v září a říjnu přibyly další z nich. Přesto se ukazuje, že nájmy poklesly výrazněji, tedy o více než 10 %, jen byty v Praze 1, zatímco na Vinohradech, na Žižkově a v dalších čtvrtích obklopujících centrum je u menších bytů pokles jen desetiprocentní. Pronájmy bytů v Praze okolo historického centra a v novějších pražských čtvrtích tedy tak výrazně zasaženy nebyly. Významnější pokles nájemného však postihl byty 3+kk a větší. Proč? Velkým bytům chybí cizinci. Ne turisté, ale ti, kteří v Praze studují a pracují – zahraniční manažeři, filmaři i studenti. Velkou ranou pro pronajímatele bylo zejména to, že se české vysoké školy letos vůbec neotevřely. Sdílené ubytování, kdy v jednom větším bytě bydlí více nájemníků, je mezi studenty velmi populární. V létě a na podzim navíc firmy vyměnily menší počet zahraničních manažerů. Naproti tomu poptávka mezi Čechy a mladými cizinci, kteří si nájem platí sami, je velice stabilní.
Prodeje bytů zatím zasaženy nejsou. U nových bytů pokračuje zájem o koupi na investici, ale nízké úroky hypoték oživily i poptávku těch, kdo chtějí v koupeném bytě sami bydlet. Zvýšení zájmu oproti počátku roku vidíme i u bytů 3+kk a 4+kk, pokud jde o lokality vhodné pro rodiny s dětmi.
Ostatně to, že se daří developerským projektům, ukazují i čísla prodejů. V létě a na počátku podzimu byl zahájen prodej řady zajímavých developerských projektů. A většina společností prodávajících byty reportuje úspěšný prodej. Některé z nich informují o čtvrtině prodaných bytů za první měsíc prodeje, jiné mluví o třetině prodaných bytů za první dva až tři měsíce kampaně. Prodej nově stavěných bytů byl koronavirem zasažen méně i proto, že již řadu let je dominantním kanálem prodeje online marketing. Digitální marketing je v Česku velmi vyspělý, lidé jsou zvyklí nakupovat online v eshopech a nejinak je tomu u nemovitostí. Tištěným katalogům zkrátka již odzvonilo. Vyspělý je i způsob výběru bytu online. Ten si můžete už řadu lez na webech daného projektu vybrat nejen na základě velikosti a ceny, ale s pomocí vizualizací a interaktivního výběru i na základě polohy bytu v domě. Koronavirus tak zkomplikoval spíše doprodej bytů v dokončených projektech, tato prodejní fáze se už bez prohlídek neobejde.
To, že je trh s novými byty zatím zasažen minimálně, potvrzuje i čerstvě zveřejněná analýza prodejů nových bytů společností Trigema, Skanska a Central Group. Ve třetím čtvrtletí se prodalo 1 350 jednotek, tedy o 250 více než v předchozím kvartálu, a jejich průměrná cena se zvýšila na 110 117 korun na m2. Další vývoj po Novém roce bude záviset na několika faktorech, které mohou jít proti sobě. Ale o tom zase v dalším článku.
Aenean vulputate porta risus sed posuere. Phasellus sit amet blandit augue. Praesent sodales nulla nec vulputate placerat. Ut tempor in ipsum eget eleifend.