• Jak mít nižší účty za elektřinu? Stačí si osvojit pár jednoduchých návyků


Jak mít nižší účty za elektřinu? Stačí si osvojit pár jednoduchých návyků

V článku se dozvíte šest tipů, jak ušetřit na elektřině. Vyjma změny dodavatele se jedná o jednoduché „triky“, se kterými můžete začít hned teď. Odměnou vám budou ušetřené desítky až stovky korun měsíčně.

Perte chytře

Dávno neplatí univerzální pravidlo, že je nutné prát prádlo typu ručníky a utěrky na 60 až 90 stupňů. Tedy pokud nežehlíte a používáte méně kvalitní prací prostředky, pak 60 stupňů na zničení všech bakterií potřebovat budete. Ale jestliže sušíte prádlo v sušičce nebo ho žehlíte, úplně si vystačíte s praním na čtyřicet. To bude znamenat významnou úsporu na spotřebované energii.

Využijte nízkého tarifu

Pokud máte u svého dodavatele dvoutarifovou sazbu, pak můžete využít tzv. nízkého tarifu. Časy jeho zapnutí a vypnutí najdete na webu svého distributora. Pokud budete soustředit provoz energeticky náročnějších spotřebičů (např. pračky, sušičky, myčky apod.) do nízkého tarifu, lze ročně ušetřit stovky až tisíce.

Pečujte o svou lednici i mrazák

Právě lednička je velký „žrout“ energie – zejména proto, že je zapnutá nonstop. Když budete dodržovat pár zásad, snížíte její spotřebu:

  • Spotřebič nikdy neumisťujte poblíž zdroje tepla.
  • Nastavte teplotu lednice na 5 stupňů a mrazáku na -18 stupňů. Méně není potřeba.
  • Před ukládáním jídla do lednice jej nechte vždy vychladnout.
  • Lednici i mrazák udržujte alespoň ze tří čtvrtin plné. Jinak musejí vydávat energii na chlazení prázdného prostoru.
  • Když musíte kupovat nový spotřebič, sáhněte po energetické třídě A+++.
  • Pravidelně lednici i mrazák odmrazujte (pokud nemají funkci automatického odmrazování).

Zvažte změnu dodavatele energie

Jste si jistí, že cena elektřiny, kterou platíte, by nemohla být o něco nižší? Existují srovnávače, které vám na pár kliknutí tuhle otázku alespoň orientačně zodpoví. Statistika říká, že 50 až 70 % lidí skutečně dává z kapsy více, než by museli. Pokud zjistíte, že utrácíte i o stovku nebo dvě měsíčně víc, doporučujeme zvážit jiného dodavatele. Ročně můžete uspořit i tisíce korun. V dnešní době je navíc taková změna skoro bez práce – většinou to jde elektronicky a všechno potřebné za vás vyřídí nový dodavatel, kterého si vyberete. Ten vám také včas řekne, od kdy platí nová smlouva a kam máte posílat novou, nižší zálohu.

Volte správné osvětlení

Osvětlení v bytě hraje poměrně důležitou roli v otázce úspory za elektřinu. Pokud bydlení plánujete, je dobré už na začátku vybírat úspornější typy svítidel a žárovek. Jestli už normálně bydlíte, nevadí. Dřív či později budete muset žárovky měnit a v ten moment je můžete nahradit vhodnějšími. Takže jak na světle ušetřit?

  • Volte úsporné žárovky. Mají nižší spotřebu energie než ty klasické a vydrží až 20x déle. Pro příjemné teplé bílé světlo volte 2500K nebo 2700K.
  • Doplňte je LED žárovkami tam, kde nepotřebujete tolik světla. Ve srovnání s jinými druhy jsou ekologičtější a úspornější – byť mohou znamenat vyšší vstupní investici.
  • Zhasínejte – ale chytře. Když odcházíte z místnosti jen na chvilku (pár minut), je výhodnější nechat světlo zapnuté. Jinak se zbytečně zkracuje životnost žárovek.

Šetřete při vaření

I v kuchyni můžete celkem jednoduše šetřit energii, jen to možná bude chtít změnit své zavedené (zlo)zvyky:

  • V rychlovarné konvici ohřívejte jen tolik vody, kolik opravdu potřebujete.
  • Totéž platí pro vaření vody v rendlíku na plotně.
  • Používejte pokličku – bez ní budete potřebovat 3-4x více energie na ohřev.
  • Využívejte zbytkové teplo na varné desce.

I když byste dodržovali jen některá z těchto doporučení, roční úspora se bude pohybovat v řádu stovek až tisíců korun.

Autor článku

Impression Media, s.r.o.

O autorovi

Obchodně zastupujeme přes 115 internetových serverů, díky kterým umíme oslovit více jak 6 866 371 uživatelů českého internetu měsíčně. Zastupovaná média prezentujeme před přímými klienty, reklamními a mediálními agenturami. Poskytujeme komplexní služby v oblasti internetové reklamy. Od samotné výroby reklamních bannerů či webových projektů, přes komplexní péči o klienta až po mediaplány a statistické výstupy kampaní.

  • Byty
  • Domy
  • Rekreační objekty
  • Komerční nemovitosti
  • Pozemky
  • Ostatní
  • Zahraniční

Upřesnit

Cena a plocha

m2
m2
m2
m2

... nebo vyberte celý kraj či okres

Lokalita

Vlastnictví

Konstrukce

Typ budovy

Vybavení

Charakteristika

IS sítě

Umístění v obci

 

Už chcete odejít? Připravte si poptávku a nic nezmeškejte

Vytvořit poptávku